Cajon – podstawy

1.Podstawowe techniki uderzeń – bass, slap i ghost.

Współcześnie pojmowany cajon jest odzwierciedleniem zestawu perkusyjnego, więc odnosimy się do brzmienia perkusji, budując rytmy na cajonie.

Bass jest najniższym dźwiękiem wydobywanym z cajona, jest odpowiednikiem dźwięku „stopy” zestawu perkusyjnego. Bass uzyskujemy, uderzając miękko całą dłonią, ułożoną w kształt delikatnie uwypuklony (foto). Uderzamy luźno, nie spinając ręki, uzyskując miękki, niski dźwięk basowy. UWAGA: Nie ma potrzeby uderzać niżej, w połowie wysokości cajona – dźwięk basowy wydobywamy na wysokości 15-20 cm od górnej powierzchni przedniej ściany cajona (zwanej „tapą”).

Slap jest uderzeniem o wyższym brzmieniu, uzyskiwanym poprzez energiczne uderzenie palcami w górną część tapy. Slap emituje brzmienie werbla, który wchodzi w skład zestawu perkusyjnego. Możemy uderzać całymi palcami, lub tylko dolną częścią palców, uderzając kilka centymetrów od góry tapy (uzyskujemy wówczas tzw. wysoki slap – bardziej twardy i mocniejszy brzmieniowo). Uderzamy energicznie, mocno, ale luźno, nie spinając dłoni.

 

Ghosty to ciche uderzenia, uzyskiwane przez uderzanie z niewielkiej odległości palcami – wykonywane na różnej wysokości tapy, często pomiędzy miejscem uderzania bassu i slapu.

2.Podstawowy zapis nutowy ćwiczeń na cajonie.

 Zapis nutowy ćwiczeń nie jest skomplikowany. Każdy opisany wyżej dźwięk ma swoje miejsce na pięciolinii i dla uproszczenia korzystamy z zapisu podobnego do typowego zapisu perkusyjnego. Zawarte w kursie ćwiczenia opisane są wg. następującego klucza.

W niektórych ćwiczeniach kursu dodany jest dolny zapis nutowy – krzyżyk oraz kropka, oznaczające jedną i drugą nogę.

Jeżeli potrzebujesz zapoznać się z podstawami rytmicznymi i ogólną teorią nut, znajdziesz ją na mojej stronie: http://pawelostrowski.pl/podstawy/