Bez zbędnego przeciągania, przejdźmy do konkretnych ćwiczeń, a tymczasem lekcja filmowa pod spodem, w której obejrzysz opisywany tu materiał:
ZESTAW ĆWICZEŃ
1.Wychodzimy od werbla, czyli budujemy schemat triolowy, który poprzez akcenty na 1 i 2 triolę przekształcamy w shuffle:
2.Zbudowane na werblu dwójki w pulsacji shuffle przekształcamy w groove (prawa ręką gra na hihacie, z dodaną stopą, a lewa na werblu):
3.Uzupełniamy schemat groovu o środkową triolę, grając w sposób naprzemienny groove (triola druga na 1 i 3 wyciszona do ghosta):
4. Zagęszczamy podział triolowy, grając każdą drugą triolę grupy jako dwie szesnastki (dwójkami, raz lewą, raz prawą):
5.Dodajemy zagęszczenie pierwszej trioli grupy (ręką prawą na hihacie lub ridzie):
6. Wprowadźmy akcenty co 4 triolę (liczone parzyście, co cztery nuty) w podstawowy groove triolowy, aby uzyskać ciekawą polirytmię, tzn. nakładanie się na siebie pulsacji nieparzystej triolowej z parzystą - czwórkową:
7.A teraz klasyczny puls shuffle grany unisono (jedną i drugą ręką w tym samym czasie), z akcentami na werblu na 2 i 4:
8.I nieco uproszczona wersja, likwidujemy ghosta przypadającego na stopę na 1 i 3:
9.Bardzo efektywnym sposobem ćwiczenia jest zamiana regularnej pulsacji (szesnastkowej) na shuffle'ową - tak jakby "rozsunięcie" szesnastek między sobą (1 i drugiej oraz 3 i 4 szesnastki grupy względem siebie, tak jak i figura shuffle posiada "dziurę" na drugą triolę, a pierwsza i trzecia triola są "bliżej" siebie). W ten sposób możemy ćwiczyć na werblu i zestawie wszelkie możliwe kombinacje uderzeń, jak: jedynki, dwójki, paradiddle, itd. Staramy się uderzać w pulsie shuffle (ustaw metronom by wystukiwał figurę shuffle, lub znajdź shuffle shaker na YouTube - albo utwory w pulsie shuffle'owym - i ćwicz do tego):
10. A tutaj groove słynnego polskiego hiciora Andrzeja Zauchy "Byłaś serca biciem" rozpisany na zestaw:
11. A teraz słynny half time shuffle groove z utworu "Rosanna" Toto mistrza Jeffa Porcaro:
12.I ćwiczenie na lepsze osadzenie elementu groovu, w schemacie RLR - hihat / ghost / hihat + dodana stopa:
13.A teraz uproszczona wersja groovu half time shuffle, z dodanym ghostem pomiędzy akcentami - bardzo ładnie bujająca, gdy właściwie ją już osadzimy:
14.Dodajmy do powyższego groovu jednego ghosta więcej w czwartek grupie shuffle na 2i oraz 4i:
15.Kolejna ciekawa figura triolowa, dobrze osadzająca shuffle'owo - triolową rytmikę. Tym razem akcentujemy trzecią triolę grupy:
16.A teraz ćwiczenie time'owe świetnie osadzające pulsację triolową. Omijamy "raz" w takcie, grając drugą i trzecią triolę. Zacznij na werblu (RL oraz LR na zmianę) oraz unisono (floor tom prawą a werbel lewą), ustawiając metronom grający na "raz":
17.I wreszcie na bazie pulscji werblowej zbudujmy groove - hihat lub ride uderza na drugą i trzecią triolę, a stopa i werbel, zamiennie, pierwszą triolę grupy:
Miłej pracy z shuffle oraz triolami! Lekcja filmowa poniżej:
P.O.zdrawiam
Zostaw maila, aby dostawać darmowe materiały i być na bieżąco: DOSTĘP