Jak rozwijać precyzję oraz siłę uderzania w werbel (lub mówiąc nieco ładniej - "grania na werblu") w groovach? Jak wreszcie wydobyć możliwie najlepsze brzmienie werbla?
Opiszę Ci kilka sposób, które sprawdzają mi się od lat i które wypracowałem sobie sam metodą prób i błędów, jak też podpatrzyłem u innych perkusistów, będących światowymi autorytetami.
Zdecydowanie polecam Ci dwie istotne kwestie związane z uderzaniem w werbel:
1.Uderzać dokładnie w środek instrumentu,
2.Nie tłumić werbla po uderzeniu, czyli nie zostawiać pałki na naciągu.
Dodatkowym atutem wzmacniającym brzmienie werbla jest graniem tzw. rimshota, czyli w uderzania zarówno w naciąg jak i obręcz werbla (jednocześnie). Sam rimshot też zabrzmi ładniej gdy pałkę po uderzeniu uderwiemy, a więc nie pozostawimy jej na naciągu. Używamy wówczas tzw. siły eksplozywnej (maksymalnie dużej siły skoncentrowanej w minimalnej jednostce czasu) - sposobem na to jest rozluźnienie uderzającej w werbel ręki (nadgarstka) tuż przed samym uderzeniem. Uderzamy wówczas w sposób "miękki", tzw. miękką siłą (pojęcie znane w chińskich sztukach walki), którą to siłę warto rozwijać. Więcej na ten temat w materiale filmowym, poniżej.
Ćwicząc precyzję gry na werblu winniśmy wypracować powtarzalność uderzenia! Zarówno z jednej ręki (powtarzalne 2 i 4 w groovie, brzmiące za każdym razem tak samo z ręki werblowej), jak i oburącz (obie ręce brzmią tak samo gdy uderzają w werbel).
Uderzenia w werbel możemy - i powinniśmy - ćwiczyć bardzo wnikliwie, konsekwentnie, skupiając się tylko na pojedynczym "strzale" w werbel - w wolnym tempie, z metronomem, tak by werbel trafiał idealnie w klik metronomu (czyli by metronomu nie było słychać gdy trafiamy idealnie w punkt). Ćwiczymy ową symetrię uderzając pojedynczo każdą ręką, jak też budując groove'y, w których uderzamy w werbel zamiennie - raz prawą, raz lewą ręką.
Dynamika wplatana w granie doskonale rozwija technikę i muzykalność, w tym umiejętność panowania nad werblem. Jednym z ulubionych moich ćwiczeń jest wplatanie ghostów pomiędzy akcenty i tym samym granie ręką werblową układów akcent - nieakcenty, np. szesnastkowo:
-werbel na 2 i 4 w takcie + ghost szesnastkę przed 2 i szesnastkę przed 4 (do tego hihat drugą ręką i stopa na 1 i 3 w takcie),
-werbel na 2 i 4 + ghost szesnastkę po 2 i szesnastkę po 4 (resztą tak samo - hihat i stopa),
-werbel na 2 i 4 + ghosty szesnastkę przed i szesnastkę po 2 i 4 (+ hihat i stopa).
Możliwości oczywiście jest dużo więcej, proponuję w każdym razie ćwiczyć te schematy "na sucho" (tylko na werblu, raz jedną, raz drugą ręką) oraz w groovie - zobacz materiał filmowy.
Rimshot można wydłużać lub skracać, co zmienia brzmienie i siłę uderzenia w werbel. Jeśli podstawowe uderzenie w werbel wydobywamy ze środka (pałka uderza w środek werbla oraz w obręcz jednocześnie) to "wydłużając" rimshot, oddalamy pałkę od siebie, czyli uderzamy w obręcz częścią pałki bliżej jej uchwytu - wówczas werbel zabrzmi jeszcze głośniej i potężniej, natomiast uderzając bliżej "siebie" (czyli bliżej obręczy znajdującej się od naszej strony względem środka) "skracamy" rimshota, czyli powodujemy że zabrzmi ciszej, krócej, werbel zabrzmi wówczas wyżej. W ten sposób możemy zmieniać brzmienie werbla, uzyskując różną jego wysokość.
W materiale filmowym pokazuję też inne sposoby doskonalenia precyzji werbla, jak też pokazuję swoje dwa sposoby na ćwiczenie rimshota "na sucho" tzn. z użyciem pada perkusyjnego oraz werbla wytłumionego. Zachęcam do oglądnięcia i życzę miłej pracy nad werblem w groovie!
P.O.zdrawiam
Paweł Ostrowski
Lekcja filmowa dostępna jest TUTAJ
I jeszcze mały BONUS na koniec - nagranie archiwalne stworzone przed laty dla Magazynu Perkusista, w którym w żartobliwy sposób pokazujemy konkretne informacje odnośnie pracy nad werblem. Życzymy miłego odbioru!