Ćwicz na werblu oraz innych instrumentach zestawu, raz jedną ręką, raz drugą, ale także unisono (obie ręce uderzają razem w tym samym czasie):
Kolejna możliwość to ręce pracujące naprzemiennie, wg. kolejności wynikającej z szesnastkowej pracy naprzemiennej rąk:
I jeszcze inaczej - naprzemiennie w sensie "raz prawa raz lewa":
A teraz dwójkowo (dwa razy prawa i dwa razy lewa). Po trzech taktach całość zaczynamy od ręki lewej (dolny zapis kolejności rąk):
I wersja jeszcze bardziej zaawansowana - kolejność rąk zgodna ze schematem paradiddla (RLRR LRLL), trzeci takt "wykańczamy" dwoma uderzeniami naprzemiennymi - RL - aby dopełnić całość:
SCHEMAT RYTMICZNY + ĆWIERĆNUTY:
SCHEMAT RYTMICZNY + ÓSEMKI:
SCHEMAT RYTMICZNY + FIGURA ÓSEMKA + DWIE SZESNASTKI:
SCHEMAT RYTMICZNY + FIGURA DWIE SZESNASTKI + ÓSEMKA:
SCHEMAT RYTMICZNY + PEŁNY SCHEMAT SZESNASTKOWY drugą ręką (zalecam hihatową, czyli prawą):
SCHEMAT RYTMICZNY + ÓSEMKI NA "i":
SCHEMAT RYTMICZNY UZUPEŁNIAMY DRUGĄ RĘKĄ DO SIATKI SZESNASTKOWEJ:
KILKA WARIANTÓW ZESTAWOWYCH (rytmikę realizujemy na werblu lewą ręką, dodając hihat prawą oraz stopę):
ĆWICZENIE RYTMICZNE REALIZUJEMY NA CAŁYM ZESTAWIE - przenosimy nuty na wybrane instrumenty:
WARIANT NAPRZEMIENNY:
WARIANT DWÓJKOWY:
WARIANT PARADIDDLOWY:
PEŁNY SCHEMAT SZESNASTKOWY + SCHEMAT RYTMICZNY BAZOWY (gramy zamiennie, po dwa takty):
RYTMIKA BUDUJE PARTIĘ STOPY + hihat + werbel na 2 i 4:
ODPUSZCZAMY STOPĘ NA 2 i 4, w miejscu gdzie gramy werbel:
DODAJEMY WERBEL także na 1 i 3 taktu:
ODPUSZCZAMY STOPĘ NA 1 i 3:
BUDUJEMY GROOVE grając na zmianę stopę i werbel:
WYBRANE CZĘŚCI RYTMU przekształcamy w stopę, a inne w werbel (jedna z możliwych kombinacji, wypróbuj własne!):
Ćwiczenia można jeszcze dalej rozwijać, do czego zachęcam, jednak już na tym poziomie jest co ćwiczyć, jak widzisz, do czego tym bardziej zachęcam! 🙂
Materiał nutowy PDF do tej lekcji warsztatowej znajdziesz poniżej: